Sunday 29 April 2012

TAMAN LAGENDA, LANGKAWI

Kali nie nk bercerita tentang langkawi :)

asal usul nama LANGKAWI dari dua patah perkataan 'LANG' dan 'KAWI' dua perkataan nie adalah adalah berbeza merujuk kepada benda HIDUP dan TIDAK HIDUP (xthu la hidup ke x) 'LANG' tu merujuk kepada singkatan perkataan 'HELANG' aka BURUNG HELANG yang jadi trademark langkawi atau mercu tanda la yang besar kat jetty tu . . 'KAWI' dikatakan sejenis 'BATU' x dapat nak di jelaskan bagaimana rupa bentuk tu, batu tu batu biasa ja xmcm batu2 yang hiasan



BATU KAWI
BURUNG HELANG
DATARAN HELANG







Nak cerita lebih2 xbarapa tahu sangat la kisah Langkawi nie . .tapi ada satu tempat kat Langkawi direka untuk menceritakan kisah tentang Langkawi nie, sapa2 yang tahu lebih lanjut boleh lag datang Langkawi atau search jer kat pak cik GOOGLE taip TAMAN LAGENDA LANGKAWI . .Dinamakan taman lagenda sebab kat dalam taman tu ada banyak kisah dongeng yang bersangkut paut dengan nama2 tempat kat langkawi, dikatakan taman lak sebab di reka mmang dalam bentuk taman dengan setiap pintu gerbang ada cerita yang berlainan . .nak pergi taman lagenda nie xssh untuk yang nak jimat masa xnj buang masa trun jer feri keluar dari feri korang boleh terus ke TAMAN LAGENDA tu xpyah nak naik kendraan sebab xjauh pun dekat ja sebelag jeti jer . dalam taman nie jgak ada 4 tasik buatan manusia dan pantai buatan manusia dikira sebagai replika la, luas taman nie 50 ekar ja heheh . .

GERGASI BERTARUNG




BELANGA PECAH









                                                  
kalau nak tahu lebih lanjut kena la datang sendiri ke LANGKAWI pulau bebas cukai, sah law datang langkawi  xbalik tangan kosong :) to my ALL my FRENZ tunggu yah . .





                                               

No comments:

Post a Comment